Ribosa (2018). L’expectativa d’ensenyar (i la temptativa d’aprendre)

Ribosa, J. (2018). L’expectativa d’ensenyar (i la temptativa d’aprendre): Oportunitats d’aprendre ensenyant en un projecte de creació cooperativa de vídeos. Treball de Fi de Màster especialitat investigació psicoeducativa, dirigit pel Dr. David Duran. Convocatòria juliol 2018.

El Treball de Fi de Màster –orientat al doctorat– parteix del problema de l’ensenyament basat en respostes adoptat per l’educació tradicional, que es fa especialment evident quan en l’actual món en canvi constant les respostes que es transmeten tenen data de caducitat. Partint d’aquesta problemàtica, es desenvoluparà el Projecte Bikos, una proposta didàctica en què parelles d’alumnes creïn vídeos cooperativament per respondre les seves pròpies preguntes sobre el món. La proposta parteix de tres pilars: alfabetització digital, regulació de l’aprenentatge i aprendre ensenyant. Aquests tres pilars es combinen per donar forma a una proposta d’aprenentatge cooperatiu que permet personalitzar l’aprenentatge en una situació d’expectancy, en què els alumnes aprenen amb l’expectativa que hauran d’ensenyar –en aquest cas, a través d’un material didàctic. La proposta esdevindrà alhora producte i context de la investigació: dissenyar aquesta proposta és el primer objectiu del projecte de recerca; el segon objectiu planteja analitzar les oportunitats d’aprenentatge que sorgeixen gràcies a la seva implementació, i es concreta en quatre preguntes de recerca: 1) Els alumnes que participen al projecte milloren el seu coneixement específic sobre les preguntes sorgides de la seva curiositat, que responen als vídeo-tutorials?; 2) Com regulen la cognició les parelles d’alumnes durant el procés de creació del vídeo-tutorial?; 3) Com regulen la motivació les parelles d’alumnes durant el procés de creació del vídeo-tutorial?; i 4) Els beneficis de la creació del vídeo-tutorial es relacionen exclusivament amb l’expectativa d’aprendre per ensenyar, o es generen processos vinculats a altres nivells d’aprendre ensenyant? Per respondre aquestes preguntes de recerca, es planteja la utilització d’un disseny mixt seqüencial explicatiu, que combina un pretest-posttest –en dues situacions d’investigació– amb un estudi qualitatiu. Es preveu que hi participi un total de 200 alumnes i 8 mestres de Cicle Superior d’Educació Primària de 4 escoles de Catalunya.