Rodríguez Soler (2024). Xarxes socials i adolescencia: Disseny i aplicació d’un programa d’intervenció amb alumnat de 2n d’ESO.

Rodríguez Soler, Ariadna (2024). Xarxes socials i adolescencia: Disseny i aplicació d’un programa d’intervenció amb alumnat de 2n d’ESO. TFM Orientació psicoeducativa en Educació Secundària. Tutora Dra. Anna Sala. Conovocatòria juliol 2024.

En aquest Treball Final de Màster s’ha elaborat i implementat un disseny d’intervenció adreçat a l’alumnat de 2n d’ESO de l’escola Sagrat Cor de Jesús de Terrassa. Des de l’escola van detectar que l’alumnat d’aquest curs feia un ús inadequat del grup de Whatsapp de classe, insultant i fent servir la imatge de companys/es per fer-ne mofa. Així doncs, es va plantejar oferir als i les alumnes un major coneixement dels riscos que ens podem trobar al navegar a través d’Internet. És per això que a partir d’una anàlisi de necessitats composta per una entrevista semiestructurada a les tutores dels tres grups de 2n d’ESO i per un formulari de Google passat a l’alumnat, es va dissenyar i aplicar un programa de cinc sessions que treballava les xarxes socials, la identitat i l’empremta digital i el benestar emocional, per tal de mitigar en la major part possible la problemàtica. La intervenció ha resultat profitosa per a l’alumnat, que ha arribat a tenir un nivell de conscienciació major respecte a potencialitats i riscos de les xarxes socials i ha rebut eines tant de gestió emocional com de regulació de l’ús del mòbil. Al final del treball, s’ofereixen una sèrie de pautes dirigides al centre educatiu per continuar amb la proposta d’intervenció, on es tenen en compte tant els coneixements previs de l’alumnat com la creació d’un sistema d’avaluació final més complet.