Dear community, we invite you to participate in the seminar entitled
“Narratives of change as an approach to sustainability education in real-life sustainability education”, with a presentation by Erik Knain, professor at University of Oslo’s Faculty of Teacher Education and School Research
Fecha: 2 de abril
Hora: 10:00-12:00
Lugar: Aula 170, Facultad de Psicología y Educación, Universitat de Girona
Inscripción: no es necesaria, se acreditará la asistencia a los intersados
Some scholars denote the sustainability crisis as a crisis of the imagination. From this view, the sustainability crisis challenges our human ability to make sense of the world through the narratives and visions that we create for and about ourselves, guiding our interaction in sociomaterial, cultural contexts as we integrate action with motives and a fundamental sense of who we are at the personal and the societal levels. In this complex landscape, the capacity to question prevailing narratives and shape new ones as we navigate and envision viable and alternative futures becomes crucial. This seminar will explore narratives of change as a concept and methodological approach in open schooling collaboration projects—projects in which schools collaborate with out-of-school actors seeking well-being aims in their local communities—in sustainability education.
Erik Knain is a full professor at the Department of Teacher Education and School Research at the University of Oslo, Norway. His research areas include science education, scientific literacy, multimodality, and education for sustainable development.
Professor Knain has led projects like "Science Education for Action and Engagement towards Sustainability" (SEAS), funded by the EU Horizon 2020 program, which focuses on promoting science education for sustainability.
He has also published numerous research papers on inquiry-based teaching methods, the relationship between science education and sustainability, and the use of multimodal representations in science learning.
Recently, he participated in the ODS Conference in Bergen 2024, discussing the role of universities in transformation processes toward sustainability
Alfredo Jornet, Ramon y Cajal researcher at the Faculty of Education and Psychology, will complement the presentation with additional research carried in collaboration with professor Knain.
Estimada comunidad, les invitamos a participar en el seminario titulado “Narratives of change as an approach to sustainability education in real-life sustainability education”, con la presentación de Erik Knain, profesor de la Facultad de Formación del Profesorado e Investigación Escolar de la Universidad de Oslo.
Fecha: 2 de abril
Hora: 10:00-12:00
Lugar: Aula 170, Facultad de Psicología y Educación, Universitat de Girona
Inscripción: no es necesaria, se acreditará la asistencia a los intersados
Algunos académicos definen la crisis de la sostenibilidad como una crisis de la imaginación. Desde esta perspectiva, esta crisis desafía nuestra capacidad humana para comprender el mundo a través de las narrativas y visiones que creamos para nosotros mismos y sobre nosotros mismos, guiando nuestra interacción en contextos sociomateriales y culturales a medida que integramos la acción con las motivaciones y un sentido fundamental de quiénes somos a nivel personal y social. En este complejo panorama, la capacidad de cuestionar las narrativas predominantes y dar forma a otras nuevas mientras navegamos y visualizamos futuros viables y alternativos se vuelve crucial. Este seminario explorará las narrativas de cambio como concepto y enfoque metodológico en proyectos de colaboración en la educación abierta (proyectos en los que las escuelas colaboran con actores extraescolares que buscan objetivos de bienestar en sus comunidades locales) en el ámbito de la educación para la sostenibilidad.
Erik Knain es profesor titular del Departamento de Formación del Profesorado e Investigación Escolar de la Universidad de Oslo (Noruega). Sus áreas de investigación incluyen la educación científica, la alfabetización científica, la multimodalidad y la educación para el desarrollo sostenible.
El profesor Knain ha liderado proyectos como "Educación Científica para la Acción y el Compromiso con la Sostenibilidad" (SEAS), financiado por el programa Horizonte 2020 de la UE, que se centra en promover la educación científica para la sostenibilidad.
También ha publicado numerosos artículos de investigación sobre métodos de enseñanza basados en la indagación, la relación entre la educación científica y la sostenibilidad, y el uso de representaciones multimodales en el aprendizaje de las ciencias. Recientemente, participó en la Conferencia ODS en Bergen 2024, donde debatió el papel de las universidades en los procesos de transformación hacia la sostenibilidad.
Alfredo Jornet, investigador Ramón y Cajal de la Facultad de Educación y Psicología, complementará la presentación con una investigación adicional realizada en colaboración con el profesor Knain.